Tata do zadań specjalnych

Tata do zadań specjalnych - Obrazy życia

Chciałabym, żebyś odpowiedział sobie na kilka pytań. Po pierwsze - czy dziecko, które nie potrafi mówić - myśli? Po drugie - czy dziecko, które nie rozumie mowy i języka - myśli? Mam nadzieję, że na oba pytania udzieliłeś sobie odpowiedzi twierdzącej. Pora zatem na kolejne - jeżeli dziecko z poważnymi trudnościami językowymi myśli - to w jaki sposób?

 

Rodzaje myślenia są bardzo różne. Każdy człowiek na świecie korzysta z wielu z nich. Jednak osoby ze spektrum autyzmu, znacznie częściej niż inne - myślą wizualnie. Obraz jest ich podstawowym sposobem myślenia. Jeżeli tak, pociąga to za sobą konkretne konsekwencje. Jeżeli łatwiej mi myśleć obrazem, niż słowami - łatwiej mi także komunikować się i uczyć języka za pomocą obrazu. Oczywiście, jeżeli dziecko wykształci komunikatywną mowę werbalną - jego umysł będzie już potrafił powiązać obraz ze słowem. Do tego momentu - do momentu rozwinięcia podstaw komunikacji - będzie to jednak niemożliwe. Jeżeli zacznie mówić na tym etapie - będzie posługiwać się mową w sposób, który niewiele ułatwi zarówno jemu, jak i otoczeniu.

 

Pomóż swojej córce, synowi poznawać świat w sposób, który jest dla niej, dla niego łatwy. Ilustruj swoje słowa obrazkami - możesz skorzystać z gotowych, dostępnych w Internecie baz piktogramów, możesz także użyć własnej wyobraźni i je rysować na bieżąco. Daj dziecku szansę, by jego umysł stworzył proste odniesienia do języka mówionego a nie, każdorazowo błądził wśród tysięcy obrazów odnoszących się do tego samego słowa. Wyobraź sobie, że za każdym razem, gdy słyszysz „krzesło” w Twojej głowie pojawiają się setki obrazów krzeseł, które kiedykolwiek w życiu widziałeś. Przyznasz, że ciężko to ogarnąć. A teraz wyobraź sobie, że za każdym razem, gdy słyszysz słowo „jeść”, Twój umysł generuje setki obrazów jedzących ludzi, zwierząt… Nie sposób tego łatwo uporządkować. Na koniec - chciałabym, żebyś wyobraził sobie, że gdy słyszysz wyrażenie „kocham cię” - w Twoim umyśle jest pustka.

 

Z pewnością chciałbyś usłyszeć od swojego dziecka: „kocham Cię, Tato”. Pomóż mu, niech jego umysł dostanie obraz do wypełnienia tej kwestii. Na początku, może pokaże Ci dwa obrazki „kocham” i „tato”. Myślę, że warto to zobaczyć na własne oczy…

 

 

Joanna Ławicka - Pedagog specjalny, doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki. Prezes zarządu Fundacji Prodeste od 2013 r. Autorka popularnej książki "Nie jestem kosmitą. Mam zespół Aspergera".

 

 

 

 

PATRONAT

Ogólnopolska  baza specjalistów

 

REKLAMA