RECENZJE PORADNIKA

Autyzm i AAC (wersja papierowa) Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem

 

„ Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem.” pod redakcją naukową Bogusławy Beaty Kaczmarek i Anety Wojciechowskiej jest zbiorem artykułów dotyczącym komunikacji osób z autyzmem. Autorzy skupiają się nie tylko na wnikliwym opisie procesu komunikacji, uwzględniając wszystkie płaszczyzny na jakich komunikacja zachodzi, ale co ważne: prezentują różne formy wspomagania procesu komunikacji osób z ASD. Wielką zaletą artykułów zawartych w tej monografii jest fakt, że każdy z nich to w pewien sposób weryfikacja dotychczasowej wiedzy z zakresu komunikacji/ autyzmu itd. z najnowszymi wynikami badań. Wiedza, którą autorzy prezentują jest konkretna, poparta przykładami. Przedstawiona jest w sposób, który praktykom ułatwi wdrożenie jej do swojej pracy zawodowej. Odbywa się to, dzięki temu, że autorzy po opisaniu, czy to konkretnego deficytu/trudności czy metody wspomagania w takiej sytuacji, pochylają się głęboko nad sposobem jej wdrożenia. Dają konkretne odpowiedzi, modele zachowania na to, jak powinien postąpić terapeuta w momencie kiedy styka się z problemem. Czytając tę pozycję odnosi się wrażenie, że kroczy się pewną zamierzoną trasą. Książka wyczerpuje temat trudności komunikacyjnych u dziecka z ASD, traktując o przeszkodach, barierach komunikacyjnych pojawiających się już w niemowlęctwie aż po kolejne etapy rozwoju. Co w książce jest imponujące, to fakt, że nie spotkamy się tu z szufladkowaniem osób z autyzmem. Autorzy zadbali o zachowanie podmiotowości tej grupy osób, poprzez częste podkreślanie indywidualizmu każdego przypadku. Po przeczytaniu tej książki z większym uznaniem patrzy się na tematykę komunikacji i istotność wspomagania procesu komunikacji. Monografia łączy w sobie podsumowanie dotychczasowej wiedzy z zakresu porozumiewania się, ze znajomością najnowszych publikacji z tej dziedziny. Wszystko to wiąże z procesem edukacyjnym i możliwościami dzieci i młodzieży z ASD.

Książkę poleciłabym osobom, które mają już bazę wiedzy i doświadczenia w kontakcie z osobami z problemami komunikacyjnymi, wynikającymi z zaburzeń rozwojowych. Monografia napisana jest w sposób dosyć specjalistyczny, co dla niektórych osób z mniejsza praktyką, może stanowić utrudnienie. Podsumowując jest to cenne źródło wiedzy i zachęty do zagłębienia się w temat diagnozy trudności komunikacyjnych.

 

 

 

Paulina Ulińska

 

Książkę można zakupić na stronie Wydawnictwa Impuls

 

PATRONAT

Ogólnopolska  baza specjalistów

 

REKLAMA