PYTANIE – KLASKANIE
Wiek dziecka: od 3 lat
Cele:
-
Ułatwienie wyrażania własnego zdania na dany temat
-
Nauka określania swojego zdania
-
Umiejętność przekładania intensywności uczuć, przeżyć na gesty
Miejsce zabawy: wszędzie, gdzie mamy chwilę na rozmowę z dzieckiem
Co warto wiedzieć o zabawie?
Zabawa jest przeznaczona zwłaszcza dla dzieci młodszych, którym jeszcze jest trudno wypowiedzieć swoje zdanie na dany temat. Mogą wtedy słowa zastąpić gestem, a jego intensywnością wskazać, na ile im się coś podoba lub nie. Jest to dobra propozycja dla trzylatków, które po raz pierwszy idą do przedszkola. Nie potrafią one jeszcze do końca opisać swoich wrażeń, spostrzeżeń i o wiele łatwiej będzie im to zademonstrować. Dzięki tej zabawie, można lepiej poznać odczucia swojego dziecka.
Przebieg:
Rodzic wyjaśnia, że będzie zadawać pytania, a dziecko zamiast odpowiadać będzie klaskało w dłonie. Jeśli coś mu się nie podobało – nie klaśnie wcale, jeśli troszkę – klaśnie słabo i krótko, jeśli bardzo – będzie klaskało mocno i długo. Można podać przykład ze swojego życia, np. mama mówi: „Jak tata zapytałby mnie czy lubię wcześnie wstawać nie zaklaskałabym wcale, a jeśli zapytałby mnie czy lubię lody – klaskałabym długo i głośno” (demonstrujemy dziecku jak).
Przykładowe pytania:
-
Jak dzisiaj spałaś/spałeś?
-
Czy lubisz przedszkole?
-
Jak smakowało Ci dzisiaj jedzenie?
Wskazówki:
Pytania te nie powinny sugerować jasnej odpowiedzi tak lub nie, dziecko musi w nich określić intensywność swojej emocji z nim związanej. Po każdym pytaniu nawiązujemy rozmowę z dzieckiem. Po wyrażeniu gestem swojego zdania będzie mu już łatwiej wypowiedzieć się na konkretny temat.