PRZECIWNOŚCI
Wiek dziecka: 4 - 5 lat
Cele:
-
Wzbogacanie słownika dziecka (o przymiotniki)
-
Rozwijanie logicznego myślenia
-
Ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
Rekwizyty: piłka
Przygotowanie: Siadasz naprzeciwko dziecka z piłką w rękach. Twoim zadaniem jest
wymyślanie różnych przymiotników, a zadaniem dziecka będzie wymyślanie przymiotników o przeciwstawnym znaczeniu. Informujesz dziecko o zasadach zabawy. Można tutaj, kiedy zabawa przebiega po raz pierwszy, podać przykład dziecku.
Przebieg: Wymieniasz poszczególne przymiotniki, dziecko odpowiada przeciwstawnymi.
Podczas zabawy cały czas dodatkowo krąży piłka między Tobą i dzieckiem.
Przykłady:
-
długi – krótki
-
gruby – chudy
-
mały – duży
-
niski – wysoki
-
cichy – głośny
-
zimny – ciepły
-
miękki – twardy
Wskazówki do zabawy:
Można stosować różne podpowiedzi, kiedy dziecku trudno zgadnąć o jakie słowo chodzi.
Pokazujemy ciałem, rękoma swoje słowo wymawiając je głośno i bez mówienia pokazujemy słowo dziecka. Dajemy mu szansę wymyślenia odpowiedzi.
Dzieciom starszym, „wprawionym” w zabawie wymyślamy coraz trudniejsze słowa:
-
głęboki – płytki
-
zamknięty – otwarty
-
wąski – szeroki
-
ciemny – jasny
-
ostry – tępy
-
czarny – biały
-
szybki – wolny
Ważne jest, żeby zmieniać kolejność słów – to co wcześniej odpowiadało dziecko, powiedz w pierwszej kolejności. Dziecko ma wtedy okazję nauczyć się kolejnego słowa i dokonać operacji myślowej w drugą stronę.