PESTKI OWOCÓW
Wiek dziecka: od 3 r.ż.*
Cele:
- zachęcanie dziecka do kosztowania różnych owoców
- znajomość nazw owoców
- porównywanie wielkości, używanie słów: duże, małe, większe, mniejsze
- rozwijanie spostrzegawczości
Rekwizyty:
różne owoce pestkowe
Miejsce zabawy:
najlepiej kuchnia ewentualnie pokój lub też podwórko (piknik na kocu)
Co warto wiedzieć o zabawie?
* Dzieci trzyletnie (uwzględnione w tej zabawie) mają jeszcze mało informacji i dla nich zabawę należy przeprowadzić w okrojonym zarysie. Wystarczy jak będą miały okazje nauczyć się nazw owoców oraz używać pojęć: duże, małe.
Przebieg:
Owoce układamy na tacy i pytamy dziecko czy wie, co każdy z tych owoców ma w środku. (Ustalamy, że jest to pestka albo wiele pestek). Proponujemy dziecku, aby wybrało swój ulubiony owoc i spróbowało w nim odnaleźć pestkę (pestki). Najlepiej to zrobić zjadając owoc. Kiedy dziecko już zje, rodzic wybiera owoc dla siebie i szuka pestki.
Teraz możemy porównać obie pestki między sobą:
- Jaka jest twoja?
- Która jest większa?
- Czym się różnią pestki?
Kiedy wyczerpiemy przekaz informacji na temat tych dwu pestek proponujemy zjedzenie kolejnych owoców. Możemy tym razem jeść jednocześnie z dzieckiem. Znów porównujemy pestki.
Gdy mamy ich już kilka, możemy zaproponować układanie od największej do najmniejszej.
Rozszerzenie zabawy dla 6-latków:
Dla dzieci starszych – 6 l., możemy zaproponować kolejne zadanie, aby zapamiętało które owoce mają pojedyncze, duże pestki (brzoskwinia, śliwka, morela, liczi,…), a które dużo małych pestek (jabłko, winogrono, gruszka, papaja, …).
Utrwalajmy z dzieckiem tę wiedzę. Np. przy zakupie kolejnych owoców możemy poprosić 6-latka żeby podzielił owoce w dwa zbiory: 1 – owoce z jedna pestką, 2 – owoce z wieloma małymi pestkami.
Wskazówki :
Jeśli zgromadziliśmy dużo owoców i dziecko nie jest w stanie już ich zjadać, żeby odnaleźć pestkę możemy zaproponować przekrojenie owocu i wydobycie pestki. Wtedy z pozostałych owoców zróbmy sałatkę, wstawmy do lodówki i dziecko może ją zjeść za jakiś czas.