ZABAWY

MOJE IMIĘ

Wiek dziecka: 4 - 5 lat *

Cele:

  • Rozbudzanie zainteresowania słowem pisanym

  • Wyciąganie wniosków z tego co widzimy

  • Dostrzeganie różnic i podobieństw między literkami

 

Rekwizyty:

    • kubeczki po Danonkach lub baloniki (w liczbie odpowiadającej ilości liter

w imieniu dziecka)

    • flamaster niezmywalny

    • kartka

 

Co warto wiedzieć o tej zabawie?:

Jest to bardzo istotny wstęp do nauki czytania i pisania. Dzieci identyfikują się ze swoim

imieniem, dlatego ważne jest zacząć od poznania liter składających się na nie. W ten sposób możemy zachęcić dziecko do poznawania kolejnych liter. Plusem jest także to, że dzieje się to za pomocą zabawy. Dziecko nie czuje presji nauki.

 

Przebieg:

Bierzemy tyle kubeczków, ile liter jest w imieniu dziecka. Pytamy dziecko, czy chce poznać jak wygląda jego imię. Następnie głośno opowiadając piszemy: Masz na imię Julia, więc potrzebne są nam literki: J, U, L, I, A (wypowiadając każdą z literek zapisujemy ją na denku po serku). Dodatkowo zapisujemy imię na kartce papieru, żeby dziecko miało wzór układając imię z kubeczków. Litery na kartce powinny być tak „rozstrzelone”, aby można było postawić na nich kubeczki z literkami. W ten sposób dziecko ma wzór, w początkowej fazie nauki układania swojego imienia. Z biegiem czasu, kiedy zapamięta układ literek, można poprosić je aby spróbowało ułożyć imię bez pomocy kartki.

 

Wskazówki do zabawy:

Po jakimś czasie można dołączyć imię innej osoby z rodziny. Możesz powiedzieć: wiesz,

że moje imię można ułożyć za pomocą literek z twojego imienia? Mam na imię ULA.

Popatrz, potrzebuję twojej literki U, L, A. Czy moje imię wygląda tak samo jak twoje?

Czy ma tyle samo literek? Spróbujesz ułożyć moje imię?

Uwaga!: Przy drugim imieniu dobrze jest wybrać takie, które ma jakieś wspólne literki z imieniem dziecka.

 

 

* wiek, kiedy wprowadzamy początki kontaktu z pismem jest bardzo indywidualny. Należy samodzielnie kontrolować czy dziecko do tego dojrzało, a najwyraźniejszym tego sygnałem będzie jego reakcja na naszą zabawę. Jeśli zdarzy się, że nie będzie zainteresowane odłóżmy tę zabawę w czasie i wróćmy, kiedy zauważymy sygnały wskazujące na zaciekawienie pisaniem.

 

 

PATRONAT

Ogólnopolska  baza specjalistów

 

REKLAMA