ZABAWY

Majsterkowicze

Wiek dziecka: od 4 r.ż.*

Zabawa proponowana jest dla chłopców i tatusiów, ale dziewczynki i mamy również mogą w niej uczestniczyć

 

Cele:

  • porównywanie długości i grubości przedmiotów

  • wdrażanie chłopców do męskich prac

  • rozwijanie spostrzegawczości

  • poszerzanie słownika dziecka o fachowe nazwy narzędzi do majsterkowania

  • przeliczanie w znanym dziecku zakresie

  • znajomość stron lewa - prawa

 

Rekwizyty:

Różne narzędzia, które możemy znaleźć w domu i takie, które daje się porównać ze względu na wymienione wyżej cechy (wiertła o różnej długości i grubości, śrubokręty, gwoździe, itp.)

 

Miejsce zabawy:

Tam, gdzie konieczna jest jakaś naprawa.

 

Co warto wiedzieć o zabawie?

Jest to dobra okazja dla tatusiów do spędzenia czasu ze swoimi synami, a przy okazji wdrożenia ich w męskie zajęcia, natomiast chłopcy będą mieli okazję w miły sposób przyswoić sobie matematyczne pojęcia. Uwaga tatusiowie – nie zawsze macie ochotę na wykonywanie takich prac z dzieckiem, ale pamiętajcie, że jesteście dla nich autorytetem i już w tym wieku wasz syn przygotowuje się do roli przyszłego mężczyzny „złotej rączki”.

 

Przebieg:

Przy okazji zaplanowanych napraw w domu zaangażujmy do pomocy nasze pociechy. Pozwólmy im pomagać na tyle, na ile potrafią. Niech będą naszymi pomocnikami podającymi narzędzia. Przy tej okazji nauczą się nowych słów, takich jak np. klucz francuski, śrubokręt, wiertło. Kiedy potrzebne nam jest jakieś wiertło poprośmy dziecko, aby ułożyło je od najmniejszego do największego i poprośmy o najdłuższe, najkrótsze, trzecie z kolei, piąte z prawej strony itp. Zawartych jest tu wiele aspektów: przeliczanie, znajomość stron ciała, pojęcie długości. Inwencja zależy tutaj od osoby prowadzącej zabawę i rekwizytów, jakie posiada. Ja jedynie mogę przedstawić zarys wspólnego majsterkowania i propozycje jak można wykorzystać narzędzia do nauki pojęć matematycznych. Reszta zależy od was tatusiowie.

 

Wskazówki:

Ważne jest, na początku wspólnego majsterkowania, ustalenie z dzieckiem zasad. Wtedy będzie ono przebiegało bezpiecznie i miło. Ustalmy z dzieckiem, czego nie może robić np. bez naszej wiedzy brać młotka, włączać urządzeń elektrycznych, itp.

 

* uwzględnione tu są dzieci od 4 r.ż., z tym, że należy pamiętać o stopniowaniu trudności. Czterolatkom dajemy bardzo proste zadania. Dzieciom starszym wersję opisaną powyżej.

 

PATRONAT

Ogólnopolska  baza specjalistów

 

REKLAMA