KTÓRE TO PIĘTRO?
Wiek dziecka: 5,6 lat
Cele:
-
Usprawnianie przeliczania w zakresie 1 – 10
-
Używanie liczb w aspekcie porządkowym (pierwszy, drugi, itd.)
-
Kojarzenie zapisu cyfry z jego odpowiednikiem dźwiękowym
Rekwizyty:
zabawki (pluszaki), cyferki 1 – 10, można wykorzystać cyfry z zabawek np. z gąbkowych układanek z literkami i cyferkami lub z Danonków (magnesy z cyframi)
Miejsce zabawy:
Schody domu. Kiedy nie ma w naszym mieszkaniu schodów możemy wykonać je z dzieckiem z klocków, tylko wtedy potrzebne są mniejsze zabawki, żeby się zmieściły na schodku.
Co warto wiedzieć o zabawie?
Dobra zabawa na pochmurne, deszczowe dni, długie wieczory. Ciekawa dla dziecka, a poza tym kształcąca umiejętności matematyczne.
Przebieg:
Przynosimy pod schodki cyfry i maskotki dziecka. Wymyślamy historyjkę, która będzie bazą do działań. Możemy powiedzieć, że schody to blok i każdy schodek to piętro w bloku. Każda zabawka mieszka na innym piętrze. Trzeba będzie ją zawieźć. Układamy z dzieckiem na kolejnych schodkach – piętrach cyfry, przeliczamy głośno: to jest pierwsze piętro, to drugie, itd.
Gdy ułożymy wszystkie cyfry na schodkach zaczynamy zabawę. Prosimy, żeby dziecko zawiozło misia na trzecie piętro do jego domu. Dziecko wybiera z zabawek misia, głośno przelicza mijając piętra i stawiając na każdym pluszaka, aż dotrze do właściwej cyfry. W ten sposób utrwala liczby w aspekcie porządkowym. Wybieramy kolejną zabawkę dziecka i mówimy na które piętro ma ją zawieźć.
Wskazówki:
Dla dzieci pięcioletnich proponuję użyć w zabawie 5 – 6 schodków. Dla sześciolatków może być więcej.
Możemy w dowolny sposób rozwijać zabawę dodając np. historyjkę, że zwierzątka chcą się nawzajem odwiedzać. Jeśli słonik chce odwiedzić misia będzie jechał w górę czy w dół? O ile pięter?
Niektórzy rodzice nie lubią zabaw dziecka przy schodach (nie jest to zbyt bezpieczne miejsce), ale jeśli odpowiednio wyjaśnimy dziecku i poprosimy, żeby robiło to tylko z nami nie powinno być problemu. Jeżeli mamy do wyboru różne schody wybierzmy te mniej strome.