RECENZJE PORADNIKA

Jak zachęcić 2 – latka do mówienia? Logopedyczny poradnik dla rodziców - Małgorzata Bekus – Richane

Wśród rodziców, a nawet specjalistów zajmujących się edukacją dziecka, krąży wiele mitów dotyczących wychowania i kształcenia młodego człowieka. Zastanawiają się oni, czy dziecko dobrze się rozwija, czy jest na właściwym etapie mowy, czy jego zachowanie wynika z prawidłowo postępującego rozwoju czy wręcz przeciwnie.

Wczesna interwencja logopedyczna jest bardzo ważnym zadaniem, które stoi przed rodzicami, logopedami, pedagogami i innymi profesjami zajmującymi się dziećmi. Dlatego też publikacja M. Bekus – Richane Jak zachęcić dwulatka do mówienia? wydana przez Oficynę Wydawniczą Impuls, jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszych czasów, rozwiewa ona wątpliwości co do norm rozwoju mowy dwulatka, wskazuje na aspekty, które należy obserwować, zwraca uwagę, co może zaniepokoić i kiedy warto udać się do specjalisty. Każdy rozdział zawiera stały element – logoporady i nie tylko.

Rozdział I dotyczy rozwoju psychomotorycznego i emocji dwulatka. Autorka przytacza tu podejście psychologii konstytucjonalnej, która dzieli ludzi na endomorfików, mezomorfików i  ektomorfików. Wskazuje też, że w drugim roku życia u dzieci wyraźnie kształtuje się osobowość i  odwołuje się w swych rozważaniach do T. Hogg, która podzieliła dwuletnie dzieci ze względu na rodzaj temperamentu na: Aniołki, Wrażliwce, Żywczyki, Średniaczki i Poprzeczniaczki. M. Bekus – Richane wspomina, czego dwulatki boją się najczęściej, jak wpływa to na rozwój mowy oraz co robić, by wspierać rozwój emocjonalny dzieci. Co dwulatek umieć powinien – to kolejne zagadnienie pierwszego rozdziału. Autorka wymienia umiejętności dzieci w tym wieku oraz sygnały, które mogą zaniepokoić.

Rozdział II traktuje o działaniach dwulatka jako o sposobie na poznanie przez nich świata. Autorka zwraca uwagę na komunikaty, które dorośli kierują do dziecka. Wskazuje, by wyjaśnienia były jak najbardziej obrazowe i pozbawione negatywnych emocji. Sugeruje, by nie zmuszać malucha do dzielenia się zabawkami, ale delikatnie je zachęcać, stosować przerwy dla opiekuna, który może być zmęczony wszędobylskim, ciekawym świata, dwulatkiem.

W rozdziale III M. Bekus – Richane stara się odpowiedzieć na pytanie – czy mam się już martwić, że moje dziecko nie mówi? Autorka zaleca uważną obserwację rozwoju mowy dziecka, założenie zeszytu i zapisywanie w nim nowych słów. Zachęca, by nie wyręczać dziecka w mowie, nie używać dziecięcego języka, lecz poprawnego wzorca mowy. Radzi też, by poświęcać dziecku wiele swojej uwagi rozmawiając z nim, bez telefonu czy innych obowiązków. Następnie tłumaczy, jak powstaje mowa i łączy ją ze sprawnością ruchową oraz odpowiednim napięciem mięśniowym.

Rozdział IV to opis norm rozwoju mowy dwulatka, a także cech opóźnienia rozwoju mowy.

W rozdziale V autorka odwołuje się do monologów i dialogów dwuletniej Ani wskazując na powstawanie w tym czasie neologizmów.

Od gryzienia do mówienia to tytuł VI rozdziału, który skupia się na związku między sposobem jedzenia, a postępami dziecka w mówieniu. Autorka zwraca uwagę, kiedy należy zrezygnować ze smoczka, jak również czym charakteryzuje się długie połykanie niemowlęce.

Rozdział VII to odwoływanie się do zmysłów człowieka i znaczenia ich integracji w prawidłowym rozwoju całego organizmu.

W rozdziale VIII M. Bekus – Richane skupia się na znaczeniu dźwięków w rozwoju mowy dziecka. Zwraca uwagę na znaczenie wyrazów dźwiękonaśladowczych. Odradza zbyt wczesne wprowadzanie równocześnie dwóch języków obcych. Radzi, by do 2 – 3 roku życia mówić do dziecka w jednym języku, by dobrze go przyswoiło. W tym czasie dziecko nie powinno oglądać ani słuchać bajek w języku obcym.

W rozdziale IX autorka wskazuje na konkretne zabawy i dobór odpowiednich pomocy w stymulowaniu rozwoju mowy dwulatków. Odnaleźć tu można wierszyki, rymowanki i inne przykłady działań edukacyjnych.

W rozdziale X autorka porusza temat telewizji i komputera. Wskazuje, że zdaniem psychologów dwulatek może spędzać przed telewizorem do 30 min dziennie, a dziecko poniżej 18 miesiąca w ogóle nie powinno oglądać telewizji.

Ostatni rozdział to zwrócenie uwagi na znaczenie miłości i poczucia bezpieczeństwa w życiu fizycznym i psychicznym. Autorka zachęca do stosowania rodzicielstwa bliskości, które jest uczuciowym i intuicyjnym zaangażowaniem w wychowanie dzieci.

Jak zachęcić dwulatka do mówienia? to poradnik, który po krótce wyjaśnia problemy nurtujące rodziców i  opiekunów małych dzieci, pomaga zwrócić uwagę na sygnały, które wysyła dziecko i odpowiednio wcześnie na nie zareagować.

 

Dr Agnieszka Gandzel

Centrum edukacji Gama

 

Książkę można  zakupić na stronie Oficyny Wydawniczej Impuls 

 

PATRONAT

Ogólnopolska  baza specjalistów

 

REKLAMA