ARTYKUŁY

Jak wybrać dobrą szkołę dla dziecka z autyzmem?

Wybór tzw. "dobrej szkoły" to bardzo trudna decyzja przed którą staje wielu rodziców.
Jest to szczególnie trudna decyzja dla rodziców dzieci z autyzmem.

Jak więc wybrać dobrą szkołę i czym sie kierować? Na co zwracac uwagę?
Mając dziecko z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymmi wybór nei jest taki oczywisty. Rodzice często nie chcą zapisywać dziecka do szkoły rejonowej, gdyż ta nie jest w stanie realizowaćzeczenia o kształceniu specjalnym.
Szkoła jednak jest do tego zobowiązana i w poszukiwaniu idealnej szkoły, która będzie realizować wszystkie zalecenia możemy zatracić gdzieś podstawowy cel jakim jest dobro dziecka.

 

Gdzie szukać więc szkoły?
Warto rozejrzeć się mimo wszystko w najbliższej okolicy. Może jednak tzw. rejonówka? Dziecko po piersze w ramach nauki samodzielności może z czasem zacznie chodzić do szkoły samodzielnie albo z niej przynajmniej wracać. Po drugie – szkoła niedaleko miejsca zamieszkania daje możliwość integracji z tymi samymi kolegami na podwórku.
Pamiętajmy! Dla dziecka zawsze będzie miejsce w szkole rejonowej. W szkole spoza rejonu na przyjęcie dziecka zgodę musi wyrazić dyrektor.
Szkoła podstawowa: duża czy mała?
Dla niektórych rodziców ma znaczenie rozmiar szkoły. Te większe zapewniają większą anonimowość, zazwyczaj mają lepiej wyposażone sale lekcyjne, sale gimnastyczne, większe boiska i sporą ofertę zajęć pozalekcyjnych. Mniejsze szkoły są kameralne, ale często nie mogą konkurować pod względem infrastruktury z dużymi placówkami.
Małe szkoły mają jednak niezaprzeczalny plus w postaci bardziej rodzinnej atmosfery. Nauczyciele z łatwością kojarzą poszczególnych uczniów, nie są oni dla nich anonimowi. W mniejszych grupach łatwiej nawiązać i utrzymać przyjaźnie, a także dostrzec, że dzieje się coś niepokojącego.
Warto sprawdzić jakość szkoły. W końcu zależy nam na poziomie nauki dziecka i na tym, jak będzą prowadzone pozostałe zajęcia. Tu źródłem informacji bywają grupy, fora internetowe. Dobrze też popytać sąsiadów. Zwykle znają kogoś lub sami maja dziecko w danej szkole. Pamiętajmy – wyznacznikiem poziomu edukacji są dawne egzaminy szóstoklasisty, ale nie świadczą one o tym, jak są traktowane dzieci w danej szkole. Dobrze tez porównac wyniki z kilku lat, sprawdzić czy te wyniki się nie pogarszały, jak wyglądają na tle szkół w mieście czy dzielnicy.


Prywatna czy państwowa?
Nie zawsze prywatna oznacza lepsza. Zawsze upewnij się czy prywatna szkołarzeczywiście oferuje więcej niż państwowa. Sprawdź wyniki uczniów, sprawdź poziom bezpieczeństwa. Dopytaj o zajęcia dodatkowe, czesne. Dowiedz się czy dzieci będą wychodzić w ramach szkoły na zajęcia, czy będą wyjeżdżać na zielone szkoły. Przygotuj pytania o terapeutów i ich wykształcenie. Zapytaj o realizację podstawy programowej. 


Co jest więc ważne?

  1. Nauczyciele – w końcu przecież to z nimi będzie się stykać Wasze dziecko, to od nich czerpac wiedzę. Tak więc istotne jest wykształcenie, kwalifikacje zawodowe. Nieodpowiedni nauczyciel może łatwo zniechęcić ucznia, pomimmo ciekawego przedmiotu. Dopytajmy o zajęcia dodatkowe, o kwalifikacje terapeutów. Nie wstydźmy się to kontrolować. To kadra, która będzie zajmowała się naszym dzieckiem. Warto zapytać o ofertę zajęć dodatkowych, kółek przedmiotowych, nawet jak dziecko w nich nie będzie uczestniczyło. Pokazuje to jak szkoła dba o poziom, czy dba o rozwój. Dowiedzmy się przy okazji o kompetencjach psychologa, pedagoga, logopedy, terapeuty SI – czyli tych specjalistach, którzy będą prowadzili terapie. Może na ich temat znajdziemy jakieś opinie w internecie? Warto poszukać.
  2. Infrastruktura – dla dziecka z zaburzeniami ważne jest to, czy w razie problemów będzie miało się gdzie wyciszyć, jak duża jest świetlica. Sprawdźmy jak na świetlicy wydawane są posiłki, czy to nie sprawi problemu naszemu dziecku. Obejrzyjmy sale sportową,boisko. To wszystko może ieć istotne znaczenie dla naszego dziecka
  3. Realizowane programy autorskie – coraz częściej szkoły realizują tzw. programy autorskie, które urozmaicają edukację.
  4. Wyżywienie – coraz mniej szkół posiada własną kuchnię,, która jdnak jest prawdziwym atutem szkoły. Jeśli posiłki dostarcza firma caterigowa – sprawdźmy jej jadłospis i opinie w internecie. W przypadku gdy nasze dziecko jest na diecie dowiedzmy się czy istnieje możliwość dostarczania posiłków dietetycznych do szkoły.
  5. Bezpieczeństwo – czyli brak odpowiedniego wyposażenia szkoły, zniszczone sale, niedostosowane łazienki, zbyt małe świetlice, przepełnione klasy, dwu- lub trzyzmianowość, zaniedbane boiska i place zabaw, niedoświadczona kadra, brak gabinetu lekarskiego, brak monitoringu, niebezpieczne otoczenie szkoły (przejście bez sygnalizacji i odpowiedniego oznakowania, brak ogrodzenia, nieprzyjemne sąsiedztwo) itd. Zwracajmy na to uwagę.

 


I podsumowując: o jakości edukacji decydują przede wszystkim ludzie w nią zaangażowani – dyrekcja szkoły, nauczyciele (oraz rodzice!).

PATRONAT

Ogólnopolska  baza specjalistów

 

REKLAMA