Dysgrafia - czym to się je?
Większośc osób traktuje pisanie jak zwykłą czyność - prostą,naturalną i oczywistą. Czynnośc ta wymaga jednak właściwej koordynacji ruchowej, poprawnej integracji osrodkowego układu nerwowego z mięśniami oraz pracy mózgu i zdolności przetwarzania informacji.
Gdy jednak występują pewne zaburzenia tym tle mówimy o dysgrafii. Dysgrafia, czyli trudności z pisaniem, to - obok dysleksji i dysortografii - częsta przyczyna problemów w szkole. Jeśli więc dziecko ma nieczytelne pismo, bardzo szybko męczy się przy pisaniu, a dodatkowo nie lubi malować lub rysować, należy zgłosić się do specjalisty, by wykluczyć to zaburzenie.
Zaburzenia dysgraficzne często występują z zaburzeniami lateralizacji, motoryki i orientacji przestrzennej. Spowodowane są mikrouszkodzeniami części korowej analizatora wzroku.
Przyczyny
Z przyczyn dysgrafii wymienić nalezy przede wszystkim przyczyny neurologiczne oraz genetyczne.
Częstą przyczyną dysgrafii może byc równiez udar mózgu.
Do jej rozwoju może doprowadzić także niedopilnowanie właściwego procesu edukacji, a zaburzenia powstające na skutek nieprawidłowości związanych z procesem zaburzeń rozwoju umysłowego.
Pierwsze symptomy dysgrafii mogą pojawiać się zatem już w okresie szkolnym. Kolejną przyczyną dysgrafii może być niewłaściwe napięcie mięśni ręki, przez co pisanie jest znacznie utrudnione. Dysgrafia może towarzyszyć także ADHD czy autyzmowi.
Rodzaje
Dysgrafia przestrzenna
- w tekście pisanym nie występują błędy ortograficzne;
- pojawiają się trudności przy przepisaniu/kopiowaniu innego tekstu;
- pojawiają się problemy z rysowaniem;
Dysgrafia dyslektyczna
- pojawia się ogromna ilość błędów ortograficznych;
- głoski na końcu wyrazu zostają ubezdźwięcznione (pisze się je tak, jak się słyszy);
- przepisywanie i kopiowanie innych tekstów odbywa się bezbłędnie;
- brak problemów z rysowaniem;
Dysgrafia motoryczna
- tekst przepisywany zawiera bardzo dużo błędów;
- brak problemów z pisaniem tekstu dyktowanego;
- pojawiają się problemy z rysowaniem;
Objawy
Do objawów dysgrafii zaliczyc możemy:
- unikanie zadań gdzie trzeba coś narysować, potem napisać,
- szybka męczliwość podczas pisania i brak motywacji do pracy,
- trudności w trzymaniu się w liniaturze, nierówne odstępy między wyrazami, lub nawet literami, lub zlewanie całego tekstu w jedną całość,
- nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego,
- napięcie mięśni podczas pisania,
- problemy z odróżnianiem wielkich i małych liter.
Objawy dysgrafii w wieku szkolnym, to:
- używanie zamiennie raz małych, raz wielkich liter,
- nieczytelne pismo, czyli np. część liter pochyla się na prawo, a część na lewo, a jeszcze inne pisane na wprost,
- niejednolita wielkość liter pisanych,
- omijanie niektórych słów, niekończenie zdań
- mówienie na głos tego, co się chce napisać i duża, wyraźna koncentracja na pisaniu, do tego stopnia, że dziecko nie rozumie sensu tego co pisze.
Objawy u młodzieży i dorosłych, to:
- wiedza przekazywana ustnie zdecydowanie lepiej wypada, niż przekazywanie jej za pomocą przelewania myśli na papier,
- trudności w zrozumieniu tego co zostało napisane,
- mogą wystąpić problemy ze składnią i gramatyką.
Diagnoza
Głównym elementem diagnostycznym jest wywiad i obserwacja. Diagnozy dokonuje sie w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
Co jest badane podczas spotkania?
- poziom inteligencji ogólnej,
- pamięć wzrokowa i słuchowa,
- percepcja wzrokowa i słuchowa,
- koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- sprawność manualna,
- lateralizacja,
- koncentracja uwagi,
Dysgrafia – leczenie
Ważnym elementem jest ćwiczenie pisania. W niektórych przypadkach może okazać się konieczne po prostu obniżenie wymagań co do jakości pisania u chorego.
Tu zalecamy wyćwiczenie tzw. pisma bibliotecznego.
Pomocne dla uczniów jest równiez zaliczanieprac klasowych ustnie i robienie notatek na lekcji przy pomocy komputera lub tabletu.
Pliki do pobrania
- Pismo biblioteczne (171.71 KB)
- Kwestionariusz objawów dysgrafii u uczniów (56.53 KB)