Określenia i symbole w diagnozie
Całościowe zaburzenia rozwoju
Pojęcie to zwykle używane jest do określenia całej gamy zaburzeń związanych z triada rozwojową pod postacią społecznej interakcji, komunikacji oraz wyobraźni. Triada ta powiązana jest z pełną sztywnością w zachowaniu.
Najważniejsza częścią triady jest społeczna interakcja. Szczególnie ważne jest to dla osób, które przechodzą proces diagnostyki w okresie późniejszym. Jest bardzo prawdopodobne, że osoby te nauczyły się kompensować swoje ułomności w komunikowaniu się oraz wyobraźni, ale niedopasowanie społeczne jest nadal ewidentne, mimo iz może być subtelnie pokazane.
Oto symbole używane w opiniowaniu oraz diagnostyce
Autyzm dziecięcy (ICD-10)
Określenie używane wtedy, gdy zachowanie dziecka daje obraz typowego autyzmu.
Zaburzenia autystyczne (DSM-IV)
Pojęcie tożsame z “autyzmem dziecięcym”.
Autyzm nietypowy (ICD-10)
Określenie używane, gdy zachowanie dziecka psuje do zachowania typowej osoby autystycznej, ale nie we wszystkich kryteriach autyzmu typowego.
Zespół Aspergera (ICD-10)/Zaburzenie Aspergera (DSM-IV)
Określenie to używane jest w stosunku do osób lepiej funkcjonujących, mających dobre podstawy gramatyki językowej, ale takich które mówią zwykle tylko na tematy związane z ich specyficznymi zainteresowaniami.
Niektórzy specjaliści uznają specyficzne zachowania za odrębne zaburzenia. Nie ma jednak zgodności co do tego, czy te tak zwane syndromy mogą występować samodzielnie czy też wraz z komunikacja społeczną oraz kłopotami z wyobraźnią, co jest oznaką całościowych zaburzeń rozwojowych.
Zaburzenia komunikacji niewerbalnej (NVLD)
Dokładniejsze przestudiowanie kryterium zaburzeń pokazuje, że zaburzenia komunikacji niewerbalnej obejmują także ludzi z Zespołem Aspergera, którzy obok zaburzeń w komunikacji niewerbalnej w arytmetyce mają zaburzenia w wizualizacji przestrzennej. Dr Asperger włączył te osoby do swojego opisu, ale także włączył tu osoby z problemami w umiejętnościach społecznych, które nie maja kłopotów z cyframi oraz wizualizacji przestrzennej.
Zaburzenia prawej półkuli
Określenie tożsame z zaburzeniami komunikacji niewerbalnej. Problemy z komunikacja niewerbalna znajdują bowiem swoje źródło w prawej półkuli mózgowej.
Zaburzenia semantyczno-pragmatyczne
Język poprawny gramatycznie, ale brak umiejętności używania go we właściwy społecznie sposób. Jest to charakterystyczne dla osób z Zespołem Aspergera.
Patologiczny brak wymagań (PDA)
Pokrótce: brak codziennych zadań oraz niewłaściwe społecznie, w niektórych przypadkach nawet agresywne zachowanie.
Zaburzenia rozwoju, które nie są ujęte w zaburzeniach ze spektrum autyzmu, ale występują często równolegle
Zaburzenia te mogą występować osobno. Często zdarza się jednak, że stanowią część zaburzeń autystycznych.
Jednym z błędów popełnianych przez diagnostów z brakiem doświadczenia jest obserwacja niezdarności dziecka, problemów z czytaniem, małej uwagi i diagnozowanie tego jako główny problem. Uchodzi ich uwadze fakt, iż te problemy są często wynikiem autyzmu lub zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Jedną z ważniejszych rzeczy jest zdiagnozowanie zaburzeń autystycznych, a następnie udzielenie właściwej pomocy lub terapii.
Nadpobudliwość psychoruchowa (ADHD)
Problem ze skupieniem uwagi połączona z nadruchliwością.
Zaburzenie hiperkinetyczne
Nadruchliwość połączona ze słaba koncentracją. attention span.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADD)
Słaba koncentracja połączona z nadpobudliwością.
Syndrom Tourett’a
Osoba z tym zespołem ma wiele raptownych i mimowolnych ruchów oraz wydaje z siebie dźwięki, których nie może kontrolować.
Dysleksja
Trudności z czytaniem.
Dyspraksja
Specyficzna trudność w koordynowaniu ruchów. movements.
Zaburzenia koordynacji rozwojowej
Określenie tożsame z dyspraksją.
Zaburzenia koordynacji ruchowej
Określenie tożsame z dyspraksją.
Zaburzenia uwagi, koordynacji ruchowej oraz percepcji (DAMP)
Określenie używane w przypadku, jeśli osoba ma kombinację tych zaburzeń w trzech obszarach. Zaburzeniem percepcji może być na przykład dysleksja.
Wyróżniamy kilka zaburzeń, które mogą wystąpić równolegle z zaburzeniami autystycznymi. Są to między innymi :
- Stwardnienie guzowate
- łamliwość chromosomu X
- syndrom Rett’a
- uszkodzenie mózgu spowodowane zapaleniem (encephalitis).
W przypadku, gdy osoba ma te 3 zaburzenia równocześnie wraz z zaburzeniami autystycznymi, właściwa terapia może mieć znaczenie dla psychicznej kondycji.
Zaburzenia autystyczne wymagają oczywiście terapii i wsparcia typowego dla autyzmu, tak jakby występował on samodzielnie.