Niepokojące objawy w wieku przedszkolnym
- Brak interakcji społecznych oraz zachowań komunikacyjnych
- Opóźnienie mowy (mowa bełkotliwa lub mniej niż dziesięć słów w wieku 2 lat)
- Regres lub utrata użycia mowy
- Mowa (jeśli występuje): mogą obejmować nietypowe objawy: dziwna wokalizacja dziwne lub mieszana intonacja
- Częste powtarzanie słów i zestawów fraz (“echolalia”)
- odniesienie do siebie po imieniu lub “ty” lub “on / ona” po przekroczeniu wieku 3 lat
- Nieobecne lub opóźnione reagowanie na własne imię, mimo normalnego słuchu
- Mniejsza lub brak wrażliwości na cudze twarze wyrazu i uczucia
- Mniejsza lub brak świadomości przestrzeni osobistej, lub wyjątkowo nietolerancyjny osób wchodzacych na ich osobistą przestrzeń
- Mniejszy lub nieobecny interes społeczny, w innych, w tym dzieci w jego / jej wieku własnych – może odrzucić innych, jeśli interesujemy się innymi dziecmi, może zwracać się do innych w niewłaściwy sposób, zdaje się być agresywny lub uciążliwy
- Mniejsze lub nieobecne naśladowanie działań innych ludzi
- Mniejsza lub brak inicjacji społecznej z innymi
- Mniejszy lub brak wykorzystania gestów i mimiki twarzy do komunikacji
- Ograniczone i słabo zintegrowane gesty, mimika, orientacja ciała, kontakt wzrokowy
- Mniejsza lub brak wyobraźni i różnorodności w grach i zabawach
- Nietypowe lub ograniczone zainteresowania i / lub sztywne i powtarzalne zachowania
- Powtarzające się “stereotypowe” ruchy, takie jak machanie ręką, kołysanie ciała stojąc, kręcenie się
- Monotonne lub stereotypowe zabawy, na przykład otwieranie i zamykanie drzwi
- Nadmierny nacisk na własny plan dnia
- Ekstremalna reakcja emocjonalna na zmianę lub nowe sytuacje, naleganie na rzeczy “takie same”
- Nad lub podreaktywność na bodźce zmysłowe, na przykład materiały, dźwięki, zapachy
- Nadmierna reakcja na smak, zapach, konsystencję lub wygląd żywności