Diagnoza wg standardu MAA
Diagnoza przeprowadzana w oparciu o standard MAA (Multi-Agency Assessment) - jest to diagnoza zespołowa, wielospecjalistyczna. Kierując się kryteriami diagnostycznymi zawartymi w ICD-10 zespół określa charakter zaburzeń ze spektrum autystycznego lub wyklucza je. Zespół diagnostyczny stanowią:
- lekarz psychiatra
- psycholog
- pedagog specjalny
- neurologopeda
z doświadczeniem w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Procedura diagnostyczna jest wieloetapowa i pracochłonna, gdyż uwzględnia wszystkie sfery rozwoju dziecka. Składa się na nią:
- Wywiad z rodzicami (zwykle 2-2,5 h)
Wywiad kliniczny ma na celu ustalenie jak do tej pory przebiegał rozwój dziecka i odbywa się za pomocą specjalnie skonstruowanego kwestionariusza. Zakres pytań jest dość szeroki, obejmuje wszystkie sfery funkcjonowania dziecka (m.in.: rozwój fizyczny, rozwój komunikacji, relacji społecznych, zabawy).
Na spotkanie należy dostarczyć możliwie najobszerniejszą dokumentację dziecka (medyczną, pedagogiczną - jeśli dziecko uczęszcza do żłobka lub przedszkola lub inną jeśli jest) oraz materiały video zawierające nagrania niepokojących zachowań dziecka.
W oparciu o nie zespół diagnostyczny dokonuje analizy niezbędnej na dalszym etapie badania dziecka. Dokumenty dziecka i nagrania stanowią dla diagnostów uzupełnienie wiedzy, a nie jej podstawę.
- Analiza dokumentacji dziecka (zwykle 1h).
Odbywa się po zakończeniu wywiadu, bez udziału opiekuna dziecka. Celem analizy dokumentacji prowadzonej przez zespół diagnostyczny jest uzupełnienie informacji uzyskanych podczas wywiadu.
- Obserwacja dziecka (zwykle 1h)
Obserwacja przebiega dwuetapowo:
- zabawa rodziców z dzieckiem (ok. 15- 30 minut),
- próby diagnostyczne prowadzone przez psychologa i pedagoga specjalnego pod kątem kryteriów diagnostycznych, z wykorzystaniem wystandaryzowanych narzędzi badawczych.
- Badanie psychiatryczne (zwykle 1h)
Spotkanie dziecka z doświadczonym w pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu lekarzem psychiatrą. Lekarz może zasugerować potrzebę uzupełnienia badań oraz dodatkowych konsultacji (badania neurologiczne, genetyczne, metaboliczne, okulistyczne, audiologiczne itd.).
- Przekazanie rozpoznania (zwykle 1h)
To ostatni proces diagnozy. Podczas tego spotkania
z rodzicami psycholog lub pedagog omawia wyniki poczynionych obserwacji, informuje o możliwościach dalszego postępowania terapeutycznego, a także wyjaśnia wszelkie wątpliwości.
W przypadku jeśli zebrane informacje nie są wystarczające do postawienia diagnozy, opiekunowie mogą zostać poproszeni o uzupełnienie dokumentacji poprzez dołączenie opinii innego specjalisty, wyników dodatkowych badań medycznych, bądź nagrania video przedstawiającego zachowanie dziecka.